Skip to main content

Kualiti Hati

hati

Assalammualaikum ! Kali aku nah berbebicara pasal hati pulak . Sebab aku pon sebenar nya ta pandai bab hati - hati neh . Tapi aku akan cuba lah yang terbaik. hehe . Aku pon tidak lah pandai berkata-kata. Kenapa aku pilih soal hati ? sebab hati adalah penting , Hati adalah kuasa penggerak dalam diri manusia. Sekiranya hati dikuasai kebenaran , nescaya ia kan menjana kebaikan .
Sebaliknya jika hati dipenuhi kebatilan , ia akan melahirkan kejahatan . Hati yang dipenuhi kebaikan dan kebenaran adalah hati yang berkualiti. Ia mampu menghadapi apa jua cabaran atau masalah dalam hidup . Manakala hati yang dikuasai kejahatan dan kebatilan , adalah hati lemah. Ia akan goyah menghadapi masalah dan cabaran dalam hidup .
Bila hati tidak berkualiti , segala yang dilihat , difikir , dirasa dan dibuat serba tidak kena dan tidak puas.
Yang kaya , berkuasa dan ternama akan terus memburu kekayaan , keeseronokan dan hiburan sehingga sanggup menempuh jalan yang salah untuk mencapai maksud yang tidak pernah puas. Mereka ini umpama memminum air laut , makin diminum semakin haus. Atau memburu fatamorgana - bahang yang sangat panas disangka air .
Apabila kualiti hati rendah , sedikit nikmat tidak cukup , banyak nya . Akibat tidak syukur , sabar , qanaah dan redha , diri akan diperhambakan oleh hawa nafsu dan syaitan ke arah kejahatan . Sebaliknya , hati yang kuat mampu mengawal nafsu umpama burung yang menebarkan sangkarnya . Manakala , hati yang lemah sentiasa terkurung oleh kehendak - kehendak nafsu seperti burung yang terkurung oleh sangkarnya.
Hati yang kuat akan memandang segala - galanya secara positif , mentafsirkannya secara positif dan bertindak secara positif. Inilah yang disebut oleh pakar motivasi sebagai berfikiran positif . Dan apabila kita berfikiran positif , segla yang positif akan tertarik kepada kita. Ini pula yang disebut hukum tarikan dalam kehidupan.
Apa yang kita yakini dalam hati memenentukan sudut pandang kita seterusnya mempengaruhi sistem nilai , sikap serta kelakuan kita. Orang yang memiliki hati yang tenang akan melihat segala yang berlaku dari sudut pandangan akidah, lantas sistem nilainya mengikut perspektif Allah dan Rasul-Nya. Nilai ini akan mempengaruhi sikapnya. Ia akan menjadi mukmin yang segala kelakuannya berpandukan syariat dan akhlak Islamiahnya.

Comments

  1. salam,
    hye shima, kenal akak x?
    jom bg support sikit kat YCH....
    plz follow yer....:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Assalammualaikum , Sila tinggalkan komen anda . Jangan segan segan yew :)

Popular posts from this blog

ijab kabul Kangen Band

Di gelap malam aku mulai tenggelam Saat kau peluk erat tubuhku, sayang Tunggu aku pulang, aku pasti datang Menemuimu tersayang  Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya,  agar ia bahagia dudududu Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi i Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya, agar ia bahagia (dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi) Dan akan

🐰36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123)

🐰 36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123) . 🍀 Features all letters and numbers in various fun colors. 🍀 Helps children learn while still having fun. 🍀 Extremely durable, water resistant, and easy to clean. 🍀 Including 26pcs ABC and 10pcs 123 letters 🍀 Each block size 30cm x 30 cm . 🎯 HARGA : RM60 📦 FREE POSTAGE SM, . # toys   # freeshipping   # kidstoys   # fashionista   # korean   # BabyCrawlingMat # babyplaymat   # crawlingmat   # evafoammat   # FoamPuzzleMats # babyplaypuzzle   # EVAPuzzle   # LetterplayMat   # puzzlematsbaby

Kids KittyBear Cradle Horse

UNTUK SI COMEL ANDA BERMAIN DI RUMAH . . MUDAH DI PASANG PLASTIK TIDAK MERBAHAYA 🐰 Kids KittyBear Cradle Horse . 🍀 Color : Pink & Green 🍀 Material: Plastic 🍀 Applicable age: 12 months 18 months 2 years old . 🎯 HARGA : RM120 📦 FREE POSTAGE SM SAHAJA . # barangbabymurah # momandkiditems # momkidshopee # babystore # babyitem # babyshopee # onlinestores # onlineshopping   # kidskittybearcradlehorses   # cradlehorses   # tidakbahaya # mainankanakkanak