Skip to main content

Jangan Bersedih , dunia ini terlalu kecil untuk Ditangisi

Asalammualaikum semua ! Apa Khabar readers yang sedang membaca kali neh . Kali neh aku nak berkongsi sedikit nasihat untuk insan yang sedang bersedih . Atau sedang megalami musibah kerna aku jua insan biase yang tidak lari perasaan sedih . Kesedihan adalah salah satu fitrah yang Allah ciptakan kepada hamba - hambanya.
Kadangkala kesedihan mampu membuat kita kembali kepadaNya , dan kadangkala juga kesedihan membawa kita jauh darinya . Semuanya berlaku kerana izin Allah Ya Rabbul Izzati. Maka kemanakah tempat terbaik untuk kita mencurahkan kesedihan agar ia tidak menjadi perkara sia - sia ?
Acap kali manusia itu bersedih kerana perkara duniawi semata - mata . Apabila kita gagal dalam peperiksaan kita akan bersedih. Hatta kita kehilangan sesuatu yang kita sayangi , Kita juga akan bersedih . Persoalannya , wajarkah kita semata - mata perkara dunia yang kelihtan besar di mata kita , sebenarnya terlalu kecil di sisi Allah.
Dalam sebuah Hadith Sahih disebutkan :
 " Seandainya nilai dunia ini disisi Allah sama nilainya dengan sayap seekor nyamuk , nescaya Allah tidak akan memberi minum kepada orang kafir walau seteguk air pun "


Menurut Allah , Dunia lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk . Maka inilah hakikat sebenar nilai dan timbangan dunia disisi Allah. Jadi atas alasan apa untuk kita bersedih dan gelisah kerana hal dunia semata -mata ?
Dan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah juga pernah berkata bahwa :
"Di Dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali gembira mengenai Allah"

Sakinah atau kebahagiaan adalah apabila kamu semua berasa aman atas diri sendiri masa depan , keluarga dan kehidupan kamu sendiri. Dan ini semua terhimpun dalam keimanan , redha terhadap qada' dan qadar serta diringi oleh sifat qana'ah dan sabar .
Oleh itu kita harus kembali kepada hakikat kehidupan yang sebenar , jadikanlah kesedihan itu sebagai ruang untuk kita meraih pahala daripadaNya dan bukannya kita lemparkaan dan luahkan segala kesedihan kita semata - mata kerana dunia , kerna dunia ini terlal kecil untuk ditangisi.



Comments

Popular posts from this blog

ijab kabul Kangen Band

Di gelap malam aku mulai tenggelam Saat kau peluk erat tubuhku, sayang Tunggu aku pulang, aku pasti datang Menemuimu tersayang  Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya,  agar ia bahagia dudududu Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi i Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya, agar ia bahagia (dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi) Dan akan

🐰36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123)

🐰 36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123) . 🍀 Features all letters and numbers in various fun colors. 🍀 Helps children learn while still having fun. 🍀 Extremely durable, water resistant, and easy to clean. 🍀 Including 26pcs ABC and 10pcs 123 letters 🍀 Each block size 30cm x 30 cm . 🎯 HARGA : RM60 📦 FREE POSTAGE SM, . # toys   # freeshipping   # kidstoys   # fashionista   # korean   # BabyCrawlingMat # babyplaymat   # crawlingmat   # evafoammat   # FoamPuzzleMats # babyplaypuzzle   # EVAPuzzle   # LetterplayMat   # puzzlematsbaby

Kids KittyBear Cradle Horse

UNTUK SI COMEL ANDA BERMAIN DI RUMAH . . MUDAH DI PASANG PLASTIK TIDAK MERBAHAYA 🐰 Kids KittyBear Cradle Horse . 🍀 Color : Pink & Green 🍀 Material: Plastic 🍀 Applicable age: 12 months 18 months 2 years old . 🎯 HARGA : RM120 📦 FREE POSTAGE SM SAHAJA . # barangbabymurah # momandkiditems # momkidshopee # babystore # babyitem # babyshopee # onlinestores # onlineshopping   # kidskittybearcradlehorses   # cradlehorses   # tidakbahaya # mainankanakkanak