Skip to main content

Kemaafan dendam terindah

Assalammualaikum  to readers ! Hola . entry aku kali neh nak story pasal kemaafan . Oke lets talk straight to de point k . Dalam dunia neh semua orang mesty pernah rasa marah , geram or berdendam an .



 Aku ibaratkan hati manusia ni , seperti sebuah peti yang memiliki laci -laci yang kecil .

Setiap rekod orang yang hadir dalam hidup kita , disimpan dalam laci - laci ini. Jika sudah berkenalan dengan sejuta orang , Maka ada sejuta laci didalam hati kita. Dalam laci setiap individu , mempunyai kenangan bersama mereka.


Apabila kenangan yang berlaku adalah memeritkan , maka laci - laci ini akan berubah menjadi warna hitam . Lebih banyak manusia yang menyakitkan aty kita , lebih banyaklah laci hitam didalam hati kita.
Selang hari ke hari , minggu ke minggu , bulan ke bulan , tahun ke tahun , rasa sakit hati kita kepada individu yang lacinya sudah hitam ini masih wujud. Ini kerana kita masih menyimpan rekod mereka dalam laci hitam. Semakin lama disimpan , semakin tebal fail kenangan mereka , dan melarat pula ke laci lain.


Akhirnya hati kita telah sepenuhnya menyimpan laci - laci hitam yang banyak dengan fail kenangan yang menebal.

Akibat disakiti , Kiat membenci . Kita membenci mereka ynag menyakiti kita , lantas menyimpan dendam. dendam yang disimpan , mengakibatkan hati yang gelap dan penuh dengan laci hitam. Laci - laci hitam memenuhi hati dengan fail kenangan pahit mendorong kita untuk terus membenci , berdendam dan tidak lagi mahu memaafkan mereka yang menyakiti hati kita ini.
Selagi laci hitam tidak dibersihkan selagi itu fail kenangan pahit yang tebal wujudnya di dalam. Selagi itu hati kita dipenuhi dendam dan kebencian. selagi itu jugalah kita tidak tenteram , kerana kerap memikirkan mereka , lagi tebal fail kenangan itu tersimpan di dalam laci hitam .

Mungkin kebahagian sukar kita perolehi kerana hitam kita yang hitam.

Mungkin rezeki tidak muncul kerana hati kita yang tidak bersih.

Mungkin jodoh terhalang kerana kita yang tidak memaafkan.

Maafkan sahaja mereka , Insyaallah kita akan lebih tenang .. Dan laci hitam akan terhapus dari peti hati kita .

Comments

Popular posts from this blog

🐰36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123)

🐰 36pcs EVA Mat (26pcs ABC + 10pcs 123) . 🍀 Features all letters and numbers in various fun colors. 🍀 Helps children learn while still having fun. 🍀 Extremely durable, water resistant, and easy to clean. 🍀 Including 26pcs ABC and 10pcs 123 letters 🍀 Each block size 30cm x 30 cm . 🎯 HARGA : RM60 📦 FREE POSTAGE SM, . # toys   # freeshipping   # kidstoys   # fashionista   # korean   # BabyCrawlingMat # babyplaymat   # crawlingmat   # evafoammat   # FoamPuzzleMats # babyplaypuzzle   # EVAPuzzle   # LetterplayMat   # puzzlematsbaby

ijab kabul Kangen Band

Di gelap malam aku mulai tenggelam Saat kau peluk erat tubuhku, sayang Tunggu aku pulang, aku pasti datang Menemuimu tersayang  Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya,  agar ia bahagia dudududu Beranikan diri bertemu orang tuamu Bicara baik dari hati ke hati Restuilah kami, doakanlah kami Jadi pasangan abadi  Tunggulah aku menjadi imam-mu Dan tunggulah aku menjadi imam-mu Dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi i Dan akan kutanggung jawabi kebutuhannya Lahir batinnya, jiwa raganya, agar ia bahagia (dan akan ku lamar anakmu di tahun ini Restui kami, doakan kami, jadi pasangan abadi) Dan akan

Debar Rasa Hati

Haii all readers yang singgah sini. Boleh tak kalau aku nak minta dan berkongsi pendapat dengan korang ?? A few days lagi aku bakal bernikah lebih kurang seminggu je lagi. Bila fikirkan hari bahagia tu je, hati aku rasa gugup, rasa berdebar-debar. Memang semua wanita yang akan berumah tangga akan mengalami rasa ini ker? Korang ada cara atau solution tak nak hilang kan rasa gugup,takut, berdebar bagai ni sampai masa nya? Kalau ada korang kongsikan la pengalaman korang atau saja petua nak berumah tangga ok ! korang boleh tinggalkan komen atau kita boleh chat dekat shoutbox. Nasihat korang sangat di hargai :) terima kaseh.